Keresés ebben a blogban

2020. május 4., hétfő

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.04.

Kedves Diákom!

Vége a hosszú hétvégének, bízom benne, hogy újult erővel vágsz bele a munkába!



A mai napon eljutottunk a százalékszámítás harmadik szereplőjének, a százalékláb a számolásához!

Emlékszel még a szereplőkre?
  • alap, ami mindig a 100%: a
  • százalékérték, ami az alapnak valahány százaléka: é
  • százalékláb, ami azt mutatja meg, hogy az az alapnak a százalékérték hány százaléka: p


Százaléklábat alapvetően kétféleképpen számolhatunk.


I. következtetéssel:

Ez abban az esetben hasznos, ha "szépek" a számok, az. 1. mintafeladatban erre láthatsz jó példát. Ebben az esetben a szokott módon felírjuk az adatokat és a kérdést, majd lépésenként kikövetkeztetjük a megoldást.



II. képlettel:

Bizony, a képlet - bár meg kell tanulni - sokkal könnyebbé teszi a százalékláb számolását, ha a számok nem szépek. Jó hír viszont, hogy a képlet nem nehéz. A százalékértéket elosztjuk az alappal, majd megszorozzuk 100-zal.

Rövidebben:
Úgy tudod könnyen megjegyezni, hogy mindig az alappal osztunk, aztán szorzunk 100-zal, ennyi az egész.
Bár a képlet ijesztő lehet, a 2. mintapéldában megláthatod, hogy ha a számok "nem szépek", bizony, ez a megoldás sokkal könnyebb, mint következtetéssel számolni.


Kapsz egy kis önálló munkát is, de ezt most nem kell sem lefényképezned, sem beküldened. A holnapi online órán megbeszéljük a mai tananyagot is, illetve az alábbi önálló munkát is.

Számítsd ki, hány százaléka az 50-nek az
 a) 5
 b) 10
 c) 22?

Jó munkát kívánok!




Nincsenek megjegyzések:

Kémia Elemmolekulák 05.19

 Kedves hetedikesek! Ez a sok szöveg azért van itt, mert lényeges és egy részét kifelejtették a tankönyvből. Ezeket légy szíves gyöngyírássa...