Keresés ebben a blogban

2021. március 26., péntek

Matematika A téglalap területe

 Kedves Hetedikesek!

Eddig kerületet számoltunk, nézzük meg, hogyan lehet területet számolni!

1. Határozd meg a síkidomok területét! Hány db kis négyzettel tudod kirakni?















2. Most nézzük meg a téglalapok területét!














3. Oldjunk meg egy-két feladatot!

























Házi feladat: Az utolsó fényképen levő, ki nem számolt kerületek, területek.
Hétfőn is online órát tartunk a Teams-en!!

Angol Dóri nénivel - 2021.03.26.

 Dear Students,

Aki még nem írta meg a témazárót, még ma 5-ig van lehetősége elkezdeni! Jegyet akkor is kapsz rá, ha nem írod meg.

Today I brought you a reading task.

Topic: Food from around the world (reading)

1) Read

Student's Book p. 53. (Tk.: 53. old.)
Read the text. (Olvasd el a szöveget!) ITT meg is hallgathatod.

2) Exercises

Do exercise 1 and 3.
Oldd meg az 1. és a 3. feladatot az olvasottak alapján!

1. feladat: párosítsd a megadott szavakat a képekkel!
3. feladat: honnan származnak ezek az ételek? Olvasd el megint a szöveget és kösd össze az ételeket a helyekkel!

Szorgalmi feladat (5-ösért): Ha szeretnél egy szorgalmi ötöst, akkor fordítsd le magyarra a szöveget a füzetedbe és küldd el nekem email-ben!

3) Lyricstraining: The Food Song

Oldd meg ezt a lyricstraining feladatot!

https://lyricstraining.com/en/play/HDLkEvrvnD?t=1616600209566#wpz/c!BDorottya92

Have a nice weekend!
Dóri néni

Gyógytestnevelés 03.26.

Szia!

Ma egy hátizom erősítő tornát hoztam Neked! Végezd el a videón látható gyakorlatokat. Szükséged lesz egy seprűnyélre, sodrófára vagy partfis nyélre. Ha nincs, akkor dolgozz anélkül.

Ne feledd, hogy be kell írni a sportnaplósba és írd meg azt is, hogy mennyire volt nehéz. 

Küldök egy linket, amelyet ha megnyitsz, akkor ki tudod választani a saját neveddel ellátott mappát. Oda kell feltölteni a sportnaplód eddigi munkáit. Lefotózod és feltöltöd, vagyis behúzod a saját mappádba. Határidő: 03.29.

A  LINK  itt található

Jó munkát! 

Ági néni



 

Nyelvtan III.26. péntek

Kedves hetedikesek!

Ma 11-kor van óránk a Teamsben.

Az alábbi határozókkal  fogunk foglalkozni: 


AZ ÁLLAPOTHATÁROZÓ

Figyeld meg a példákat: fáradtan jött be, vidáman beszélget, betegen fekszik! Itt az -an/-en ragos határozók az alany állapotát fejezik ki:

Zalán fáradtan jött be. → Zalán fáradt.

Hasonlók ehhez: gyanúba keverték (→ gyanús); fagyottan találták (→ megfagyott); eszméletén kívül volt (→ eszméletlen volt); orvosként dolgozott (→ orvos volt).

Hogy valaki vagy valami milyen állapotban van, milyen állapotból kerül ki, illetve milyen állapotba kerül, azt az állapothatározó fejezi ki a mondatban. Jellemző kérdése: Hogyan? Segíthet még az elemzésben, ha így kérdezel: Milyen állapotba/állapotban?
Jele: Háll

 

A MÓDHATÁROZÓ

Figyeld meg a példákat: rosszul játszottak, házilag készítette el, titokban találkoztok, részletre vettetek, szorgalommal tanulja, szó nélkül megcsinálta, leereszkedően szólt hozzá, futva érkezett, így akarom, valahogyan elintézte!

A kiemelt határozók azt fejezik ki, hogy az alaptag által kifejezett cselekvések, történések milyen módon mennek végbe. A módhatározók jellemző kérdése: hogyan? Segíthet még az elemzésben, ha így kérdezel: Milyen módon?
Jele: Hmód

 Angi néni

Történelem III.26. péntek

 Kedves hetedikesek!

Ma az egységes Olaszország létrejöttéről tanulunk. A tankönyvek bent maradtak a suliban, így bővebb vázlatot kell készítenünk.

Először nézd meg a videót, majd készítsd el a vázlatot!


Olasz egység Zanza











Angi néni

2021.03.26. Testnevelés

 Kedves 7.c osztályosok!

A mai napon folytatjuk az előző héten elkezdett úszással kapcsolatos témánkat!

2 videó vár ma rátok:

1. Az első az úszás szabályaival kapcsolatos: Úszás - szabályismeret

2. A második pedig az úszásban elért magyar sikerekkel: Úszás - magyar sikerek


Egy kis mozgás mára:

100 guggolás

30 fekvőtámasz

30 négyütemű fekvőtámasz

50 hasprés


Az edzésnaplót ne felejtsd el kitölteni!

Szép hétvégét kívánok!

Dani bácsi

Anikó néni-Angol

 

Dear Students!

 

Easter is coming soon.

 Kolorline - Életmód - Miért mozgó ünnep a Húsvét?


A mai órára Húsvéttal kapcsolatos feladatokat küldök nektek.

Ez a videó Húsvétról szól, nézd meg!

 

 

Néhány játékos Húsvéti feladat 



Matematika Balázs bácsival - 2021.03.26.

Kedves Diákom!

A mai online órán a háromszögekről tanultakat elevenítjük fel, majd csoportosítjuk őket oldalaik, valamint szögeik szerint.

Kérlek, nézd meg az alábbi videót!



Összegezzük a látottakat!


Szögek szerint a háromszög lehet:
  1. hegyesszögű: minden szöge hegyesszög
  2. derékszögű: egyik szöge derékszög, a másik két szöge hegyesszög; a derékszög melletti két oldalát befogóknak nevezzük, a derékszöggel szemközti oldalát átfogónak nevezzük
  3. tompaszögű: egyik szöge tompaszög, a másik két szöge hegyesszög

Oldalak szerint a háromszög lehet:
  1. általános háromszög: minden oldala különböző hosszúságú
  2. egyenlő szárú háromszög: pontosan két oldala egyenlő hosszúságú; a két egyenlő oldalát száraknak nevezzük, a különböző oldalát alapnak; az egyenlő szárú háromszögek tengelyesen szimmetrikusak, ezért tengelyesen szimmetrikus háromszögeknek is szoktuk hívni őket
  3. egyenlő oldalú háromszög: mindhárom oldala egyenlő hosszúságú, és minden szöge is egyenlő nagyságú; 3 szimmetriatengelye van, és minden belső szöge 60°


Ha sikerült megérteni az elhangzottakat, teszteld a tudásodat! Az első sor feladatait javaslom, a második sor nem szükséges. 😉


Jó munkát és kellemes hétvégét kívánok!

Matematika Imre bácsi 7.o.

 Kedves Hetedikesek!

A mai órán a háromszög, a négyzet és a téglalap kerületének és területének kiszámítását fogjuk megismerni.

/A képleteket meg kell tanulnod!/














2021. március 25., csütörtök

Anikó néni-Angol

Dear Students!


Today lesson is in Teams at 9 o'clock.


A mai óra anyaga témazáró dolgozat.

A dolgozatot ITT találod.

Ha másképp nem menne itt a linkje is:https://redmenta.com/?solve&ks_id=2030433085


A dolgozatot csak a mai napon töltheted ki 9-16 óráig , vigyázz, mert csak 45 perced van rá!


Have a good work!


                                                                                                        Anikó néni

Angol Dóri nénivel - 2021.03.25.

Dear Students, 

You are going to write the test today!

A Unit 4 végére értünk és most megmutathatjátok, hogy mire emlékeztek abból, amit ebben a leckében tanultunk. 

45 percig írhatod a dolgozatot és legkésőbb péntek délután 5-ig el kell kezdened kitölteni! 

A dolgozat végén meglátod az eredményed, de ez még változhat, mert én is átnézem, hogy tudok-e még 1-2 pontot adni (pl: 1-1 gépelési hiba még nem biztos, hogy számít).

Kérlek vedd komolyan és figyelmesen oldd meg a feladatokat!
A témazáró dolgozatot itt találod:

PROJECT 2 UNIT 4

https://redmenta.com/?solve&ks_id=481326581

Ha bármilyen kérdésed, technikai gondod van, írj (berenyi.dorottya@vargatamas.hu)!

Good luck!
Dóri néni

Irodalom III.25. csütörtök

 Kedves hetedikesek!

Ma a Nemzeti dal a tananyagunk, ezért a március 15-i eseményekkel kapcsolatosan kapsz feladatot.

Elsőként a márciusi ifjak neveit fejtsd meg!









1848. március 15-e hozta el a nagy fordulópontot Petőfi életében, mivel nem csak a 12 pont megírásában játszott jelentős szerepet a márciusi ifjak vezéreként, hanem a Nemzeti dal költésével is lázba hozta az embereket, ami pontosan kifejezte érzéseiket, gondolataikat. 

Ezen a napon használt jelkép, melyet Petőfi Sándor felesége, Szendrey Júlia varrt.
Két feladat közül választhatsz, csak az egyiket kell elküldened.


1.FeladatKépzeljétek el, hogy ha Petőfi Sándor korában lehetett volna emailt írni, mit írhatott volna a forradalom kirobbanásakor a feleségének, Szendrey Júliának!
(használható kifejezések, szavak: Drága Júliám! Ma..., lelkesedéssel, Nemzeti Múzeumban, kiszabadítottuk, Landerer, kitűztem)

2.Feladat: Szerkessz egy újságlapot, amelyen hírt adsz a március 15-i eseményekről, helyszíni riportot vagy tudósítást is írj bele! Készítheted digitálisan vagy a füzetedbe rajzokkal kiegészítve is.  (Bemásoltam egy mintát is, hogy legyen elképzelésed róla)
 
A megoldásaidat a vargatamasblogos@gmail.com címre várom. A hétfői online irodalmon már rákérdezek, hogy melyiket választottad.

Angi néni

Földrajz - 03.25.

 

 Kedves Hetedikes!


Vége a témakörnek. Összefoglalás következik.

A mai órán a munkafüzet összefoglaló feladataival hangolódhatsz a közelgő dolgozatra.

Oldd meg a következő feladatokat: 42.o.1.; 43.o.3.,4.a) b) 5.; 44.o.7.,8.

Várom a fotókat ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

Rajz Réka nénivel: Guriga nyuszi

  Kedves Gyerekek! 


Hamarosan itt a Húsvét! 🐇🌷🌸🌹🌺🌻

Így, a mai napon WC papír gurigából fogtok nyuszit csinálni. Ha ügyesek vagytok valóban belefér 45 percbe az elkészítése. 😃
Bármilyen anyagot felhasználhatsz a díszítéshez. Több verziót is láthattok, azokhoz hoztam leírást is. Elég egy nyuszit csinálni, de ha valaki nagyon belelendül természetesen lehet többet is. Én annak csak örülök.  😸🙈

Leírások: 

1. Ehhez a nyuszihoz nincs szükség extra hozzávalóra – a gurigát tetszőleges színre fesd be, színes papírból vágj füleket, amelyeket felragasztasz , rajzolj szemet-orrot-szájat, és már kész is van a tapsifüles. 

2.  Ennél a verziónál a n
yúlfül itt is gurigából készül – vágj le két vékonyabb csíkot a gurigából, és ragaszd belülre. Utána tetszőlegesen fesd ki vagy színes papírral ragaszd le a nyuszit, csinálj neki szemet-orrot-szájat. 

3. Itt nem kell külön levágni a gurigából a nyuszifület. Elég annyi, hogy a gurigára megrajzolod, hogy hol képzeled el a nyuszi fülét és úgy, ahogy a képen is látod egyben van a nyuszi és a füle. Nem kell külön kivágni és ragasztgatni. Ha megvagy a körbevágással színezd ki a nyuszit, vagy díszítsd színes papírral. Rajzolj neki szemet-orrot-szájat. 

Jegyet kaptok rá! Beadási határidő: 2021.03.30. (kedd) 
Ide várom: messenger vagy kovacs.emese.reka@vargatamas.hu
Nagyon fontos! Ez legyen az e-mail tárgya ha ott külditek: Guriga nyuszi - Osztályod - Neved 


Inspirációként itt van néhány kép: 







Jó alkotást és szép szünetet kívánok Mindenkinek! 

Réka néni ✨

Történelem III.25. csütörtök

 Kedves hetedikesek!

Elérkezett a témazáró ideje.

Itt találhatod a feladatokat.









MIT LÁTSZ A KÉPEKEN?
Válaszolj egy-egy mondattal,hogyan kapcsolódnak a képek Magyarország történelméhez?





A feladatokat a füzetedben oldd meg! Elég a válaszokat leírnod a feladat megnevezése mellé. Természetesen , ahol szükséges, ott írd/rajzold le a feladatot!

A füzetképet a vargatamasblogos@gmail.com címre küldjétek!

Határidő: március 26., péntek 14:00.


Angi néni














2021. március 24., szerda

Kémia Az atomok összefoglalása 03.24

Kedves Hetedikesek!

Ismételjük át, amit az atomokról, a periódusos rendszerről tudni kell!


1. Feladat Egészítsd ki!

Az atom fő részei az  és az . Az atommagban található a  és a . A atommag körül  ok keringenek, összességük alkotják az elektronburkot.Az elektron töltése , a protoné , a neutronnak  töltése. Az atom elektromosan .

2. feladat

Ellenőrizzük le a Mf. 48. oldalán levő két táblázatot!

A legfontosabbak:
A periódusszám megegyezik az elektronhéjak számával.
A főcsoport száma megegyezik a külső héjon lévő elektronok  számával.

3. feladat Mf. 49 / 5, 6

 4. feladat Mf. 50 / 7, 10

Hf. TANULNI!!!! tk. 77 -78. oldal. Minden része fontos, ha még nem tudod jegyezd meg őket!!!

Matematika A sokszögek kerülete 03.24

Kedves Hetedikeksek!

Folytassuk, ahol abbahagytuk.... 














Gyakoroljuk el még egyszer a négyszögek elnevezéseit!










Feladat:  tankönyv: 188. oldal 1 feladat a) b) Közösen oldjuk meg őket!

Házi feladat: tankönyv 188. oldal 1 feladat c) f) g) Mind a 3 feladathoz készíts rajzot adatokkal,
írj képletet (ha tudsz) és utána számolj!

A mai órai munkádat és a házi feladatodat küldd el a garaiedit62@gmail.com címre.

Technika

 Kedves Gyerekek!

A mai órán origami hajtogatás lesz. PPT ITT! a szokásos módon töltsd le.

Origami, a papírhajtogatás japán megfelelője, többnyire négyzet alakú papírból kiindulva (de egyéb síkidomokból is) készíthetünk állatokat, tárgyakat díszeket, geometriai formákat, segédeszközök használatával vagy anélkül. A kezdőtől a haladó szintig terjedő nehézségi skálán, nagyon sokféle origami formát lehet találni. A modellek összetettségét az egyszerűtől a szuperkomplex szintig skálázzák. 

Minden országban, ahol ismerték a papírt, elvileg kialakulhatott a papírhajtogatás helyi változata, így Japánon kívül is zajlott az origami fejlesztése. Több könyv jelent meg, ahol e díszítés módját ábrákkal is illusztrálták. Az európai hajtogatás bölcsője Spanyolország, ahol a Pajarita (jelentése=kismadár), egy bizonyos hajtogatott madár ugyanolyan népszerű, mint a daru. A Spanyol Papírhajtogató Szövetség (AEP) a Pajaritát használja logójának. Nagyon kevés japán ismeri ezt a formát, viszont, minden spanyol hallott már róla.

Sok origamival foglalkozó könyv kezdődik azzal, hogy bemutatja a hajtogatás alapjait, amely segítségével később könnyebben lehet felépíteni más modelleket.

A mai feladat a ppt-ben látott 007 ing (11-13. dia) és egy pohár hajtogatása (14-15. dia). 

Elkészítési határidő: 2021. április 07. (szerda)

Az elkészült munkadarabokat IDE töltsd fel.

Jó munkát!

Feca bácsi
 

Biológia - 03.24.

 

 Kedves Hetedikes!


A következő két lecke tulajdonképpen összetartozik, ismétlés, hiszen tavaly már tanultál az erdők élővilágáról, ezért ezeket most egynek tekintjük.

A feladatod az lesz, hogy átolvasd A mérsékelt övi lombhullató erdők növény és állatvilágát. (tk.68.-74.o.)

Vázlatot most nem kell írnod, viszont fel kell tudnod eleveníteni az erdőről tanultakat.

Ne hagyd ki a 70. és a 74.o.-n lévő narancssárga hátterű szövegeket sem!

Oldd meg a következő munkafüzeti feladatokat: 31.o.1. és 2.; 32.o.5.f.; 33.o.3.-segít a tk.74.o.6.ábrája

Várom a munkafüzeti feladatokról a fotókat ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

2021.03.24. Testnevelés

 Kedves 7.c osztályosok!

A mai napra testtartásjavító feladatokat hoztam nektek! 💪

Egyetlen eszközre lesz szükségetek a videón található feladatok végrehajtásához: törölközőre!

A videót ITT találjátok!

Ne felejtsd el leírni az edzésnaplódba! 📃

Jó mozgást és szép napot kívánok!

Dani bácsi

Fizika 03.24.

  

Közlekedőedények, hajszálcsövesség

 

Gondolkozz el a következő kérdéseken!

·        Víztorony: Nagyobb városokban, a turisták – különleges kidolgozottságuk, egyedi szépségük miatt – gyakran fényképezik a régi víztornyokat. A manapság, főként kisebb falvak szélén épült víztornyok formája nagyon egyszerű. Mindkét építménynek ugyanaz a szerepe: biztosítaniuk kell a település házainak vízellátását.

De miért szükséges ehhez ilyen magas tornyot építeni? Mi a szerepe, minek építették, és miért ilyen magasra?





 

·         Mitől folyik ki a víz a csapból?

·         Mi a szerepe a zsilipeknek?https://www.origo.hu/video/20170314-hatvanszoros-gyorsitasban-nezze-meg-hogyan-zsilipelnek-at-egy-hajot-a-sio-csatornara.html


·         Hogy működik egy bűzelzáró? El tudnád nekünk magyarázni?

 

Ezek az életünk sokféle területén használatosak, a működésüknek ugyanazon fizikai törvény az oka.

 

hajszálcsövesség jelenségével már születésetek után röviddel is találkoztatok! Igen, az első pelenkával. De tudjuk azt is, hogy mitől jó vagy rossz egy törölköző.

Egy virágot megfesteni ételfestékkel már elég meghökkentő. Hogyan lehetséges ez?

1.      Próbáld ki otthon ezt a kísérletet! Megfigyelheted, filmezheted, fényképezheted, és nagyon-nagyon látványos! A legfontosabb: csak friss virággal (fehér rózsa, fehér szegfű) és elég tömény ételfestékkel működik. A kísérlet segíti a növények vízfelvételének megértését is.

Itt egy kis segítség: 



 

A felül nyitott edények vagy csövek rendszerét, amelynek ágai között a folyadék szabadon áramolhat, közlekedőedénynek nevezzük.



A közlekedőedény minden ágában egy vízszintes síkban ugyanakkora a hidrosztatikai nyomás. Ezért a nyugvó folyadék felszíne minden ágban ugyanabban a vízszintes síkban van.

 

Közlekedőedény a teáskanna, az öntözőkanna, a tartályok folyadékszint jelzője és a slag vízmérték is.

 

A közlekedőedényekkel a mindennapokban is gyakran találkozunk.

A legtöbb lakásban legalább annyi közlekedőedény van, ahány vízlefolyó. A vízlefolyó a csatornával van összekötve, ahonnan könnyen a lakótérbe juthatna a kellemetlen szag, ha egy közlekedőedény, amiben víz van, ezt meg nem gátolná.

 

Végezd el a következő kíséreltet:

2.      Egy gumicső két végére illesszünk üvegcsövet. Tartsuk U alakban úgy, hogy mindkét szára azonos magasságban legyen, majd töltsük fel vízzel! Ezután emeljük fel a cső egyik végét jóval magasabbra. Figyeljük meg, mi történik!



Tapasztalat:

A cső másik végéből a víz felfelé spriccelve folyik ki! A felemelt ágban a vízoszlop magassága, és ezzel együtt a nyomás is, hirtelen megnőtt. A közlekedőedények elve szerint a másik ágban ugyanolyan magasan kellene állnia a víznek, ezért folyik ki a másikon.

 

 

A víztornyokat azért építik olyan magasra, mert a települések vízvezetékrendszere is egy óriási közlekedőedény. A házak vízvezetékei összeköttetésben állnak a víztoronnyal, amelynek tehát a vízellátás, illetve a megfelelő víznyomás biztosítása is feladata.



A zsilipkapukon keresztül is a közlekedőedények elve alapján haladnak át a hajók.

Gondold végig az átkelés lépéseit!

1.      Magasabb vízállású helyről az alacsonyabb szintre!

2.      Alacsonyabb vízszintről a magasabb vízállású szintre!



 

HAJSZÁLCSÖVESSÉG

Mártsuk tintába egy papírzsebkendő sarkát! Mit veszünk észre?



Tapasztalat: A papírzsebkendő felszívta a tintát.

A papírzsebkendőben, kockacukorban, törölközőben, textilpelenkában kicsi keresztmetszetű, hajszálvékony járatok vannak. Ezekben a víz ugyanúgy viselkedik, mint a képen látható, hajszálvékony üvegcsőben. Megfigyelhető, hogy a hajszálcsövekben a víz felszíne magasabban van, mint a külső folyadékszint. Ezt a jelenséget hajszálcsövességnek nevezzük.



 

A hajszálcsövességgel magyarázható, hogy a szivacsba, a kéztörlő papírba, a pamut trikó anyagába is „felszívódik” a nedvesség.



A mezőgazdaságban is figyelembe kell venni a hajszálcsövesség jelenségét. A növények táplálásában a talaj alsóbb rétegeinek nedvessége nagyon fontos, ide nyúlnak le a gyökerek, ide szivárog le az esővíz. A talaj azonban nem tömör, hanem megszámlálhatatlan apró hajszálcső szövi át. Ezeken keresztül jut el az éltető víz a növényekhez.

Szárazságban ezeken a hajszálcsöveken keresztül jut el a talaj nedvessége a felszínre is, ahonnan elpárolog, tovább csökkentve ezzel a talaj víztartalmát. Ez ellen kapálással lehet védekezni. A kapálás szétroncsolja a hajszálcsöveket, így megakadályozza a talaj belsejének további kiszáradását.



 

 

Feladataid

 

Nyisd meg/Nézd meg a PowerPoint-os bemutatót (amit órán vetítettem nektek), amelyen a tananyagot találhatod, és a lényeget jegyzeteld ki a füzetedbe! 




 

Játssz a következő animációval :) : https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mech_nadoby&l=hu

 

Nézd meg ezt a videót is! 


 

Oldd meg a következő játékos interaktív feladatot: https://learningapps.org/8622249

Kutatómunka: Gondold végig, hogy hol használunk a mindennapi életben közlekedőedényeket. Kiselőadást (ppt-t) is készíthetsz erről az érdekes témáról, amelyet szintén elküldhetsz nekem az email-címemre (csorba.laszlo@lisztferenc.hu) a következő tanóra előtti este 8 óráig!

 Egy teszt kitöltéséért is kaphatsz szorgalmi ötöst, ha 85%-os lesz Hajrá! :) https://forms.gle/jiigroMJEWVCeipx8

 

Kémia Elemmolekulák 05.19

 Kedves hetedikesek! Ez a sok szöveg azért van itt, mert lényeges és egy részét kifelejtették a tankönyvből. Ezeket légy szíves gyöngyírássa...