Keresés ebben a blogban

2021. március 26., péntek

Nyelvtan III.26. péntek

Kedves hetedikesek!

Ma 11-kor van óránk a Teamsben.

Az alábbi határozókkal  fogunk foglalkozni: 


AZ ÁLLAPOTHATÁROZÓ

Figyeld meg a példákat: fáradtan jött be, vidáman beszélget, betegen fekszik! Itt az -an/-en ragos határozók az alany állapotát fejezik ki:

Zalán fáradtan jött be. → Zalán fáradt.

Hasonlók ehhez: gyanúba keverték (→ gyanús); fagyottan találták (→ megfagyott); eszméletén kívül volt (→ eszméletlen volt); orvosként dolgozott (→ orvos volt).

Hogy valaki vagy valami milyen állapotban van, milyen állapotból kerül ki, illetve milyen állapotba kerül, azt az állapothatározó fejezi ki a mondatban. Jellemző kérdése: Hogyan? Segíthet még az elemzésben, ha így kérdezel: Milyen állapotba/állapotban?
Jele: Háll

 

A MÓDHATÁROZÓ

Figyeld meg a példákat: rosszul játszottak, házilag készítette el, titokban találkoztok, részletre vettetek, szorgalommal tanulja, szó nélkül megcsinálta, leereszkedően szólt hozzá, futva érkezett, így akarom, valahogyan elintézte!

A kiemelt határozók azt fejezik ki, hogy az alaptag által kifejezett cselekvések, történések milyen módon mennek végbe. A módhatározók jellemző kérdése: hogyan? Segíthet még az elemzésben, ha így kérdezel: Milyen módon?
Jele: Hmód

 Angi néni

Nincsenek megjegyzések:

Kémia Elemmolekulák 05.19

 Kedves hetedikesek! Ez a sok szöveg azért van itt, mert lényeges és egy részét kifelejtették a tankönyvből. Ezeket légy szíves gyöngyírássa...