Keresés ebben a blogban

2020. március 27., péntek

Matematika 2020.03.27. (104.óra) - András bá

2020.03.27.                        104.óra
 Összefoglalás

1.) Tört értelmezése
       - egész felosztva nevező db egyenlő részre és abból 
        számlálónyi db-ot veszünk
      - osztás ( 2 / 5 = 2 : 5 ) művelet
      - arány ( 2 / 5 = 2 : 5  2 aránylik az 5-höz )

2.) Törtek ábrázolása számegyenesen Klikkelj!
      


3.) Bővítés,egyszerűsítés Klikkelj!
         

4.) Összehasonlítás Klikkelj!,
      Melyik a nagyobb?
            - azonos nevezőjűek esetében
            - azonos számlálójúak esetében
            - és ha semmi nem azonos

5.) Műveletek (5.o)
                              Klikkelj!1 , Klikkelj2,


6.) Műveletek Klikkelj!
          
       a) tört szorzása törttel Klikkelj!

          b) tört osztása törttel (reciprokával szorzás)Klikkelj!



   (Jövő órán dolgozat a "Törtekből" !)

Matematika Betti nénivel 2020.03.27.

Kedves Hatodikosok ! 

Képtalálatok a következőre: képek hétvége
Jó hír ,hogy mindjárt itt a hétvége !!!
  
De ma még ismételjünk egy kicsit !

Szeretnék először is mindenkit megdicsérni a szorgalmáért ,becsületesen dolgoztatok és visszaküldtétek a kért feladatokat !  

I. Ellenőrizzük a házi feladatot ! Ha nem jó a megoldásod javítsd ! Ha hibátlanul megoldottad ,akkor írd be  a megjegyzés rovatba névvel együtt !

1. Feladat  Egy motorcsónak 2 óra alatt a folyón lefelé haladva 28,4 km -t tesz meg . Hány km-t tesz meg 5 óra alatt ? (egyenes arányosság )

 2 óra alatt     28,4  km 
 1  óra alatt    14,2  km
 5 óra alatt     71    km

2.Feladat  Egy kertet 4 ember 4 nap alatt ás fel . Hány nap alatt ássa fel ugyanezt a kertet 3 ember ?
(fordított arányosság)

   4 ember           4 nap  
   1 ember           4x4=16 nap
   3 ember           3x4=12 nap
 

II .A mai órán foglaljuk össze amit az arányosságokról tanultunk !

Ezt most nem kell leírnod a füzetedbe !

Két mennyiséget egymással egyenesen arányosnak nevezünk ,ha valahányszorosára 
 változik az egyik mennyiség ,ugyanannyiszorosára  változik a másik mennyiség is .

pl :1 csavar        4 Ft

     2 csavar        8 Ft

Ha két mennyiség között egyenes arányosság van ,akkor az összetartozó értékpárjaik aránya állandó .

 pl:4:1=4
     
    8:2=4

 Két mennyiséget egymással fordítottan arányosnak nevezünk ,ha az egyik mennyiség valahányszorosára, a másik mennyiség ugyanannyiad részére csökken .
 pl: 1 ember   10 nap alatt ássa fel a kertet
      
      2 ember     5 nap alatt 

Ha két mennyiség között fordított arányosság van ,akkor az összetartozó értékpárjaik szorzata állandó .
pl :  1x10=10   

       2x5 =10 

III. Gyakorolj Játékosan  Learning apps-sal


HÉTVÉGÉRE NINCS HÁZI FELADAT ! A JÖVŐ HÉTEN DOLGOZAT VÁRHATÓ AZ ARÁNYOSSÁGOKBÓL . JÓ PIHENÉST KÍVÁNOK ! 

Irodalom III.27.

Kedves céseim!
Úgy gondolom, van elég munkátok a füzetben, mert még alig kaptam vissza néhányat.
Most csak a mf.-ben kell dolgoznod.
Oldd meg a 49/2.,
                   51/1. a), b), c), d)   feladatokat !
A szokásos módon küldjétek el a fotókat az email címemre! vargatamasblogos@gmail.com

Lassan a versek felmondását is be kell iktatnunk, mert még a sulibezárás előtt lejárt a határidő!
A harmadik ének 7.8. verszaka ( tk.83-84. o.) és a
    negyedik ének 4. 5. versszaka  (tk. 86. o.) van hátra.

Az osztálycsoportban jelezzétek a messengeren, ki , mikor mondja el messenger hívásban!


Matematika Balázs bácsival - 2020.03.27.

Kedves Diákom!
Képtalálatok a következőre: weekend

Eljött a péntek. Gondolom, eléggé elfáradtál a héten, úgyhogy ma csak egy kis ismétlés és egy apró feladat vár rád.

Az elmúlt két héten az egyenes és a fordított arányosságról tanultunk. Hogy is volt ez?

Két mennyiség egyenesen arányos, ha az egyik valahányszorosára nő, akkor a másik is ugyanannyi szorosára nő.
Az egyenesen arányos mennyiségek HÁNYADOSA állandó.




Két mennyiség fordítottan arányos, ha az egyik valahányszorosára nő, akkor a másik ugyanannyiad részére csökken.
A fordítottan arányos mennyiségek SZORZATA állandó.



Azért, hogy egy kicsit ma is csiszold az elmédet, oldd meg az alábbi online feladatot!



Feladat

Számítsd ki az egyenes és a fordított arányosság segítségével, keresd meg az összetartozó párokat!


történelem III. 27.

Kedves hatodik cések!
Elérkezett a témazáró ideje. A linkre kattintva találsz egy tesztet. Ne jelölj rajta semmit. Írd fel a füzetedbe, hogy  TÉMAZÁRÓ
Csak annyi a dolgod, hogy leírd a kérdés számát, és mellé a választ!  (Pl. 2. kérdés : kiskutya,
3. : NagyLajos stb.....)
Témazáró
Fogalmazás is tartozik ám a témazáróhoz, de egy kicsit rendhagyó módon.
 Képzeld magad valamelyik uralkodó helyébe, és írd le, hogyan élsz, mivel foglalkozol, milyen nehézségeid vannak, kikkel kell megküzdened, milyen törvényeket hoztál. Választható személyek, akiknek a nevében írhatsz: Károly Róbert, Nagy Lajos, Hunyadi János, Hunyadi Mátyás, II. Ulászló, II.Lajos .Természetesen, ha más történelmi szereplőt választottál, nem baj ( Kinizsi, Dugovics Titusz, Szulejmán, Beatrix...stb.) Nyugodtan használhatod a tankönyvedet, de ne legyen a fogalmazás tankönyvízű. Arra vagyok kíváncsi, hogy te hogyan vélekedsz.

Ha kész van, fotózd le, és küldd el a megszokott módon!   vargatamasblogos@gmail.com 
Határidő: jövő hét csütörtök, április 2.
Jó munkát!

2020. március 27. Ének (Toldi projekt I.)

Hahó hatodikosom!

Irodalom órákon megismerhetted Toldi Miklós történetét, némi ízelítőt is kaphattál a korból, amelyben élt.

Melyik korról is beszélünk? Ki ekkor az uralkodó Magyar Királyságban?

Így van, ez a középkor. És íme Nagy Lajos, a lovagkirály, udvarával:


Történelemből már tudod, hogy a középkor a római Birodalom bukásától Amerika felfedezéséig tart. 

A művészettörténetben, így a zenében is középkornak nevezzük ezt az időszakot. Ez időtájt virágzik a román és a gótikus stílus

Nézd, ez itt a Jáki templom! Román stílusban épült, bélletes kapuja (folyamatosan szűkülő, ugyanolyan díszítésű kapuzat) már ismerős lehet számodra.



Ez pedig itt a magyar gótikus építészet egyik legszebbje, a Mátyás-templom.



Tanultad már, hogy a középkorban az egyház hatalma jelentősen megnövekedett. A vallásos szemlélet az élet minden területén, így a középkori zenében is jól tükröződik.

A középkori zene nagyon sokáig, a XII. századig egyszólamú. Ebben az időszakban a legjelentősebb zenei műfaj a gregorián ének.

🎵Hallgasd meg ITT !

Mik a gregorián ének jellegzetességei?
  • latin nyelv
  • vallásos téma
  • egy szólamban énekelnek
  • hangszerkíséret nincs
Ezeket a dalokat onnan is felismerheted, hogy ritmusuk kötetlen, és nagyon sok bennük a hajlítás. I. Gergely pápa rendszerezte őket, róla is nevezték el ezeket a dalokat gregorián daloknak.


A gregorián dalok nyugalmat árasztó hangulata sok zeneszerző képzeletét megihlette. Számos példát találhatsz az interneten arra, hogy a gregorián zenét más zenei stílusokkal ötvözik (crossover), és pihenésre, kikapcsolódásra, relaxációra alkalmas zeneként teszik közzé.

🎵Egy ilyet én is mutatok, hallgasd meg  !

A zeneszerző Sir Karl Jenkins, aki több tucat dalt írt ebben a stílusban Adiemus-albumokba rendezve. Ez egy feldolgozás volt, de mutatok egy eredetit is  🎵ITT .

Te milyen relaxációs zenéket ajánlanál?

Készíts egy öt pontból álló listát a neked legjobban tetszőkből! Fényképezd le a listádat, és névvel ellátva töltsd fel IDE !


Viszonthallásra!👂

Emelt angol - Éva néni

Hi everyone!

Please check your homeworks!

Exercise 1.: Translation from English to Hungarian

1. We are going on a school trip today.
1. Mi ma egy iskolai kirándulásra megyünk (éppen).
2. My mum and dad are watching their favourite programme on TV.
2.Az anyukám és az apukám a kedvenc TV műsorukat nézik (éppen).
3. My sister has got a new hamster. I like it very much.
3. A lánytestvéremnek új hörcsöge van. Én nagyon szeretem (azt).
4. My brother's hair is very long. He must cut it.
4. A fiútestvéremnek a haja nagyon hosszú. Le kell vágnia.
5. The monkeys usually sleep on trees but now they are sleeping on the ground.
5. A majmok általában a fákon alszanak, de most a földön alszanak.

Exercise 2.: translation from Hungarian to English.

1. Az oroszlánok húst esznek.
1. Lions eat meat.
2. Mit csinál most éppen John?
2. What is John doing?
3. A nővérem mindig későn kel.
3. My older sister always gets up late.
4. Általában én szoktam etetni a madarakat, de ma az apukám és az anyukám etetik meg őket.
4. I usually feed the birds but today my mom and dad are feeding them.
5. Neked be kell fejezned a beszélgetést, mert ez egy angol óra.
5. You must finish talking because this is an English lesson.

Végezd el a javítást a füzetedbe! Színessel írd mellé a helyes mondatot, ha valamit nem így írtál. 
Figyelj az írásjelekre és a kis -s betűkre is.
(Ha esetleg nem készítetted el ezt a feladatot mára, akkor először csináld meg, és utána ellenőrizd. Így tanulsz is belőle. Egyébként csak másolás lenne:)

Ismeritek már a pontozási rendszert. Egy jó mondat, egy pont (ha valami apróságot rontottál el, pl. névelőt vagy ilyesmit, de a többi jó, akkor elfogadhatod.). Ha az igealakkal kapcsolatosan nem stimmel valami, de a többi jó, akkor fél pont. Ha csak az igealak jó, de a többi tök értelmetlen, akkor is fél pont. Nem írtál semmit, nulla pont. Számítsd ki, hogy neked hány pontot sikerült elérned.

Megjegyzések:

1. is eat, are feed, stb  : ilyen igealakok NEM LÉTEZNEK!!!  
                                        am/is/are  + inges alak   ->   folyamatos jelen
                                        eat, feed, stb                   - >  egyszerű jelen

2. Ennek megfelelően olyan sincs, hogy I'm usually... 
Vagy am/is/are és utána inges alak, vagy usually és szótári alak (go, eat, do, feed, ...)  
Ez megint a két igeidő keveredése lenne.
Csakúgy mint az I feeding...  Itt is vagy hiányzik az am/is/are vagy le kéne venni az inget, és akkor I feed...(Önmagában álló inges alak nincs!)

3. Ha van egy szokásos cselekvés, ami ma kivételesen máshogy alakul, akkor mindkét igeidő szerepelni fog a mondatban. A mondat eleje, ami a szokásos cselekvés, egyszerű jelen időben lesz (pl: I usually feed the birds...), a mondat második fele, amiben leírjuk a kivételt, ami csak a mostani alkalomra vonatkozik, az pedig folyamatos múltban lesz (Pl: ...but today my mom and dad are feeding them.)

Akik beküldték a leckéjüket: 

 Köszönöm azoknak, akik beküldték a leckét. Aki nem küldte be, attól is várom továbbra is. Ha elmulasztottad a határidőt, attól még ne engedd el a feladatot. Ez fontos a tanulásod szempontjából. Ugyanakkor ezzel tudod bizonyítani, hogy elvégezted az iskolai követelményeket. Semmiképpen ne mulaszd el beküldeni, amiket be kell. Akinek 2-3 beadandó kimarad, annak értesítem az osztályfőnökét, aki felveszi a kapcsolatot a szülőkkel. Így lehetünk csak biztosak benne, hogy jól vagy és, hogy látod a feladatokat. 

Zsófinak és Jankának gratulálok a szép munkához, ti kaptatok egy házi feladat ötöst.



I think you are now ready for a test. 

Please look at these exercises!
This is the webpage of our Student's book. You can find practice exercises here. Please do all of them.


(Kérlek benneteket, hogy nézzétek át a Unit 2-höz tartozó feladatokat a Tankönyv honlapján.
Grammar= Nyelvtan
Vocabulary= Szókincs
Listening= Hallgatás
Pronunciation= Kiejtés
Test= Dolgozat
Games= ez gondolom ismerős...😉)
Az Audio menüponton belül találod a tankönyvi fejezeteknek a hanganyagát, amiket az iskolában is mindig meghallgattunk. Ide most nem kell bemenned, csak ha szeretnéd ezeket is újra meghallgatni.

Mindegyik menübe kattints bele és csináld meg az ott található feladatokat. A menüpontok alatt időnként olyan feladatot találsz, aminek a lejátszásához, elindításához egy Flash Player nevű program szükséges (vagy ennek engedélyezése a böngészőben). Kérlek, ha nem sikerül elindítani, akkor próbáld egy másik eszközön vagy egy másik böngészőben. Esetleg szükséges lehet magának a Flash playernek a letöltése. Mivel máskor is szeretnék innen feladatot adni, érdemes kitapasztalni, hogy nálad hogyan fog működni ez a honlap.

A Test-et hagyd a gyakorlás végére. Ha elsőre 90-100% közötti eredményt értél el, akkor az azt jelenti, hogy fel vagy készülve a jövő heti témazáróra. Ha ennél alacsonyabb százalékot értél el, akkor tanulj még egy kicsit, és addig csináld újra és újra ezt a Testet, amíg a kívánt eredményt el nem éred.

Jövő hét kedden tehát témazáró dolgozat következik. Ismételjetek a hétvégén és bátran keressetek, kérdezzetek, ha valami nem világos. Jövő hét kedden 10 órakor live óra is lesz, aki tud, kérem csatlakozzon be. Ezen ismétlünk egy kicsit együtt, készüljetek kérdésekkel, ha valami nem világos.
A témazáróhoz a live óra után fogjatok majd hozzá. 

A témazáró a Unit 2 teljes anyagát tartalmazza majd.

Jó felkészülést kívánok!

Angol - Dóri néni csoportja 2020. március 27.

Good morning!

How are you today? Do you have a lot of homework? Do you like learning online? I hope you do.

Figyelem! Akik a mai feladatokból mindet (viszonylag jól) megcsinálják, órai munka ötöst kapnak! 😎

Let’s start the lesson!

Köszönöm a képeket az előző órai munkátokról (Molli, Martin, Janó, Lili, Attila, Linett, Kriszti, Kata, Titusz, Tami, Niki és Viki) jár mindegyikőtöknek egy plusz pont!
A tankönyvi feladat nem lett mindenkinek hibátlan, ezért most nézzétek át!


A Tk.:13.old./3b feladat megoldása: 
2 Do, get;   3 Does, jump;    4 Do, know;    5 Does, see;    6 Does, like

1) Questions

Legutóbb a jelen időről tanultakat ismételtük és azon belül is az eldöntendő kérdéseket (igen-nem kérdések) vizsgáltuk meg. Itt egy emlékeztető feladat, amivel az előző alkalommal tanultakat ismételheted. A ranglistára a saját neved írd, hogy ellenőrizhessem ki csinálta meg.

2) Wh-questions

Nem csak eldöntendő kérdéseket szoktunk feltenni, van amikor több információra vagyunk kíváncsiak, ilyenkor kérdőszavakat is kell használnunk.

A múlt órai füzetbe írt vázlatunkat egészítsd ki a következőkkel:


Let's practice! Gyakorold a kérdőszavak jelentését! A saját neved írd, hogy lássam, megcsináltad.

3) Put the words in the correct order to make questions.

Összekeveredtek a kérdések szavai, tedd sorrendbe! Itt nem kell megadnod a neved.

4) Practice

Gyakorold az eddig tanultakat.
Nyisd ki a munkafüzeted a 8. oldalon és csináld meg a 2. feladatot: a megadott szavakból alkoss kérdéseket!

Ha kérdőszót látsz az ugye a kérdés elejére kerül majd? 😉



A füzetben lévő vázlatot és a megoldott munkafüzeti feladatot kérlek küldd el e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!



Have a great weekend!

Bye!

Angol-Anikó néni

Dear Students!




Kérlek folytassátok a fordítását a Birthdays in Britain szövegnek!

A Birthday is Britain szöveget másold le angolul és fordítsd le magyarra! JEGYRE MEGY!!!
Péntek éjfélig kérem feltölteni IDE 
( https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdh0ibKyu0vCGkg1wScxKfbmsXIf3_bNp3dK9VNH1lhL9G9og/viewform?usp=sf_link)


Gyakorló feladatok ITT

JÁTÉK ITT

Best wishes!

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A szerdai szorgalmi feladat megoldásáért jár egy nagy dicséret és természetesen a piros pont is: Jankának, Nórinak, Andinak, Zsófinak és Zsombinak. /remélem nem hagytam ki senkit, ha esetlegesen mégis, akkor reklamációt elfogadok!/

Ma egy tudáspróba következik a fordított arányosságból, amit mindenkinek vissza kell küldenie!
Három feladatot kell megoldanod, természetesen használhatod az előző órákon tanultakat és a mintafeladatokat.

1. Egy gyermekmedencét vízzel szeretnénk feltölteni. Ha egy 12 literes kannával hordjuk a vizet, akkor 20-szor kell fordulnunk. Hányszor kell fordulni, ha 5 literes a kannánk?

2.  János arasza 20 cm-es. Ő 12 arasz hosszúnak mérte a polcot. Éva is lemérte a polcot és neki 15 arasz volt a polc. Milyen hosszú Éva arasza?

3. Hódmezővásárhelyről autóval 90 km/óra átlagsebességgel 2 óra lehet eljutni Budapestre. Mennyi idő lehetne eljutni kerékpárral Budapestre, ha a kerékpáros átlagsebessége 15 km/óra?

A nevedet írd rá a lapra, tollal dolgozz, szépen írj, a fénykép olvasható méretű legyen!

A megoldást töltsd fel  ide    , vagy küldd el ide:  hajdu.imre@vargatamas.hu




2020. március 26., csütörtök

Testnevelés- gyógytestnevelés 2020.03.26

Kedves hatodikos!

A mai nap a nádi farkassal való küzdelem lesz a téma.

"Kár volt símogatni; csak vesztére tette;
Mert megzörren a nád hirtelen megette;
Jő az anya-farkas szörnyü ordítással,
Rohan a fiúnak, birkoznak egymással."
(Arany János: Toldi Ötödik ének)


Feladat: Ahhoz, hogy te is le tudd győzni a nádi farkast, végezd el az alábbi feladatot!

 „BETŰZD A FARKAS SZÓT EDZÉS”
        
Jó munkát!
A      20 - guggolásból felugrás
Á      30 – szökdelés páros lábon
B       10 – fekvőtámasz
C       20 – terpesz-zár szökdelés karmunkával
D      20 – csípőemelés hanyatt fekvésben
      1 perc helyben futás
É       1 perc magas térdemeléssel futás
F       20 – nyújtott karemelés hason fekvésben (homlok a talajon)
G      30 – biciklizés ülve, alkar támasszal
H      10 – széles terpeszben guggolás
I-Í     20 – nyújtott láb keresztezés (vízszintes ollózás) ülve, hátul kéztámasszal
J        15 – fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás
K       10 – guggolásból felugrás
L       10 – pók állásban 4 lépés előre, 4 hátra
M     fél perc guggolás, előre nyújtott karral (guggolásban maradsz fél percig)
N      10 – felülés
O-Ó 10 – négyütemű fekvőtámasz (guggol-fekvőt-guggol-felugrik)
Ö-Ő 20 – hasprés (fej végig fenntartva, csak apró, pici mozgás a felhúzott térd felé)
P       30 – boxolás a levegőbe
R       20 – törzshajlítás malomkörzéssel talajérintésig és vissza
S       fél perc fekvőtámaszban kitartás (fekvőtámaszban tartod magad fél percig)
T       30 – páros lábon szökdelés
U-Ú 15 – páros térdhúzás hashoz ülve, kéztámasz hátul
Ü-Ű 15 – fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás
V      20 – guggolás
X       10 – felülés
Y       1 perc helyben futás sarokemeléssel
Z       30 – állásban lábujjhegyre emelkedés
                                                                                   Ági néni és Feca bácsi

Történelem III. 26.

Kedves hatodik cések!
Elérkezett a témazáró ideje. A linkre kattintva találsz egy tesztet. Ne jelölj rajta semmit. Írd fel a füzetedbe, hogy  TÉMAZÁRÓ
Csak annyi a dolgod, hogy leírd a kérdés számát, és mellé a választ!  (Pl. 2. kérdés : kiskutya,
3. : NagyLajos stb.....)
Témazáró
Fogalmazás is tartozik ám a témazáróhoz, de egy kicsit rendhagyó módon.
 Képzeld magad valamelyik uralkodó helyébe, és írd le, hogyan élsz, mivel foglalkozol, milyen nehézségeid vannak, kikkel kell megküzdened, milyen törvényeket hoztál. Választható személyek, akiknek a nevében írhatsz: Károly Róbert, Nagy Lajos, Hunyadi János, Hunyadi Mátyás, II. Ulászló, II.Lajos .Természetesen, ha más történelmi szereplőt választottál, nem baj ( Kinizsi, Dugovics Titusz, Szulejmán, Beatrix...stb.) Nyugodtan használhatod a tankönyvedet, de ne legyen a fogalmazás tankönyvízű. Arra vagyok kíváncsi, hogy te hogyan vélekedsz.

Ha kész van, fotózd le, és küldd el a megszokott módon! Határidő: jövő hét csütörtök, április 2.
Jó munkát!

Informatika - 2020.03.26.

Kedves Diákom!

Köszönöm, hogy kitöltötted a múlt heti felmérést!

Képtalálatok a következőre: powerpoint animation gif power point

A mai feladatod az, hogy nyisd meg az alábbi számítógépes bemutatót (prezentációt), majd

  1. Írd be a nevedet az egyik dia címdobozába!
  2. Írd be az alcím dobozába, hogy számítógépről, vagy okostelefonról dolgoztál-e!

Természetismeret 03.26.

Kedves Hatodikos!



Már tegnap is jeleztem, hogy alaposan ismételd át a Hazai erdők (52-77.o.) témakörben tanultakat, mert a jövő héten szerdán számonkérés következik!

Gondold át például a következőket:
Miért alakulnak ki a növényzeti szintek az erdőben? Melyik növény nyitvatermő a tanultak közül? Mit jelent az együttélés? Mi a gyöktörzs? Hogyan nevezik a vaddisznó vagy a gímszarvas családtagjait? Milyen táplálékláncok alakulhatnak ki az erdőben? Milyen fogai vannak a vörösrókának? Mi történik a fotoszintézis során? Milyen részei vannak a tanult gombáknak? Melyek az erdei fülesbagoly testrészei? Milyen része a toboz az erdei fenyőnek?

A mai órán még várnak rád a munkafüzet összefoglaló feladatai:

66.o. 1.f.
67.o. 4.,5.,6.f.
68.o.7.f.


Feltétlenül írd rá a nevedet a mf.-i oldalak tetejére!
Az elkészített mf.-i feladatokat fotózd le (látszódjon a neved) és küldd el IDE a mai dátum (03.26. csütörtök) alá!

Eredményes felkészülést kívánok!

Marianne néni

2020. március 25., szerda

Testnevelés

Kedves hatodikosok!

A mai órára szabaduló szobás játékot terveztem.
Remélem mindenkinek sikerül kijutnia!
Időméréshez használjatok órát!

Szabaduló szoba:
1 szoba: 10 fekvőtámasz, 10 hasprés, 10 törzsemelés
2 szoba: labdavezetés szlalomban jobb lábbal, bal lábbal, váltott lábbal, jobb talp, bal talp. (bólyának párna, wc papír, plüss,...)(Ha nincs otthon labdád, egy pár zokni összefogva is megteszi.)
3 szoba: Hanyatt fekvés, lábemelés 90 fokig, hasprés végzése közben karral próbáljuk elérni a bokát, de maximum hát közepéig emelkedjünk 20x
4 udvar:labda levegőben tartása, legalább 15 érintés/ütés (Labda lehet zokni, lufi, plüss, wc papír..)
A szobák feladataira szabott idő: 1perc 30 másodperc. Ha sikerül adott időn belül teljesíteni a feladatot, akkor léphetsz a következő szobába, ha nem sikerül, akkor ismételni kell. Az udvaron történő feladat nem időre megy, ha leesik a labda, újra kell kezdeni.
 
                                                                                                                      Feca bácsi

Matematika 2020.03.25. (103.óra) - András bá

2020.03.25.                          103.óra
 Osztás törttel

1.) Tk.: 78.o.2-5.példa


2.) Tk.: 79.o.137.f.

  (Kérem nevet ráírva feltölteni!)

L.: Tk.: 57 - 80.o. (Hétfőn dolgozat!

Angol - Dóri néni csoportja 2020. március 25.

Hello everyone!

Eddig 12-en töltöttétek ki a sorszámneves tesztet (Attila, Kriszti, Lili, Linett, Martin, Molli, Niki, Noémi, Szabrina, Tamara, Titusz, Viki), illetve volt egy tanuló, aki nem írta be a nevét, azt sajnos nem tudom elfogadni.
Vannak nagyon szép eredmények és kevésbé jól sikerült dolgozatok is.
Láttátok a teszt végén, hogy milyen jegyet kaptatok? Ha nem láttad, de szeretnéd tudni, akkor írj nekem egy e-mailt a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre és megírom neked.

Akik javítani szeretnének, azoknak péntekig  meghosszabbítom a kitöltés idejét.


Let's start the lesson!

Topic: Yes/No questions

1) Present Simple: Yes/No questions    Egyszerű jelen idő: eldöntendő kérdések

Elolvastad tegnap Mickey, Millie és Mut történetét?
Millie több kérdést is feltett Mickey-nek, ezek a kérdések mind egyszerű jelen időben voltak.

Nézzünk meg két példát: 
Do penguins live in the Antarctic? 

Does rubber come from trees? 


Emlékeztek? Jelen időben kérdéseknél a do vagy does segédigét és az ige szótári alakját használjuk.

Kérlek, másold be a füzetedbe ezt a vázlatot:

2) Practice

Open your coursebook at page 13, and look at exercise 3b.

Az előbb leírtak alapján oldd meg a tankönyv
13. oldalán a 3b feladatot.


Egészítsd ki a kérdéseket a do vagy does segédigével és a zárójelben lévő igék megfelelő alakjával.


A füzetben lévő vázlatot és a megoldott feladatot kérlek küldd el a következő linken (ITT) vagy
e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre.

Nagyon köszönöm azoknak, akik a múlt héten elküldték a képeket a munkájukról (Linett, Kriszti, Niki, Viki, Molli, Noncsi, Tami, Szabrina, Martin, Attila, Janó, Titusz).
Remélem a többiek is dolgoznak, csak még nem tudták hogy eljuttatni hozzám a képeket.

See you later!

Nyelvtan - Kata néni

Kedves Hatodikosom!

11 órakor várlak titeket a Teamsben! ☺️

1. ITT találsz egy kis játékot a birtokos névmással.

2. A múlt órán a birtokos névmással foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy helyettesítenek valamit. Kérlek, készítsd el a mf. 104/2. feladatot, melyben az ismétlődő szavak helyett kell birtokos névmásokat írni. 

3. Írd fel a füzetedbe a kék szöveget: 

A visszaható névmás

A cselekvés visszairányul arra, aki cselekszik, vagyis visszahat.

Kérdése: KIT?

a)      Alap: magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk
b)      Határozóragokkal: magamról, magamhoz, magammal, magamnak


4. Mit is jelent ez?
Könnyű megjegyezni, mert úgy kezdődik, hogy MAGA. Ezt ragozzuk.

Pl. Nézem a tükörben magam. (- a tükörképem VISSZAnéz rám, mert ez egy VISSZAHATÓ NÉVMÁS ☺️)
     Vegyél magadnak egy csokit.
     Luca nem szeret magáról beszélni.
     Vidd magaddal a kézfertőtlenítőt!

Remélem, így már érthető!

4. Gyakoroljunk egy kicsit!


2020. március 25. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves hatodikos!

Már megtanultad ezeket a névmásokat:
1. Személyes névmás (én, te, ő, mi, ti, ők, és ezek ragozott alakjai)
2. Birtokos névmás (enyém, tiéd, övé, miénk, tiétek, övék, és ezek ragozott alakjai)

Ma pedig két újabb névmással ismerkedsz meg.

1. feladat (Vázlatírás füzetbe)

Írd fel címnek a füzetedbe: Visszaható névmás 

Alá másold le: magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk (és ezek ragozott alakjai)

Pl: Dóri nézi magát a tükörben. Önmagára visszahat a cselekvés!

Újabb cím a füzetedbe: Kölcsönös névmás 

Alá másold le: egymás (és a ragozott alakjai)

Pl: Réka és Dóri egymást nézik. A lányok cselekvése kölcsönös, egymásra irányul.

2. feladat 

Oldjuk meg együtt a munkafüzet 105. oldalának 1. feladatát!

Melyik képen látod a visszaható névmást? Laci magára mutat. Kösd össze a névmás nevével és a jelével a képet!

Melyik képen látod a kölcsönös névmást? Imi és Pisti egymásra mutatnak. Kösd össze ezt a képet is a névmás nevével és a jelével!



3. feladat

a) Illeszd be a mondatokba a hiányzó visszaható és kölcsönös névmást!



b) Másold le a mondatokat két csoportba a füzetedbe, melyikben találtál visszaható névmást, melyikben kölcsönöst!

Visszaható névmás Kölcsönös névmás



Ellenőrzés: Töltsd fel az órai vázlatodról és a 3. b) feladatról készült képeket IDE (Dropbox)!

Matematika Betti nénivel 2020.03.25.

Kedves Tanulók !

A mai órán a fordított és egyenes arányossággal fogunk továbbra is foglalkozni .

I.  Először is ellenőrizzük a házi feladatot !Köszönöm azoknak ,akik elküldték. Kérlek ,hogy fényképezés előtt írd rá a neved ,mert így nem mindig egyértelmű számomra, kitől kaptam meg a feladatokat !Ha nem jó a megoldás vagy nem készítetted el a feladatokat , javítsd a füzetedben !!!

Tk.145/27.a)

      9   tehén               8   napig              
      
     1    tehén              9x8 = 72   napig
     
      4   tehén              ( 9x8 ) : 4=  18 napig 

Válasz :  4 tehénnek 18 napig elegendő a takarmány .

Tk.:145/27.b)

  János     12  arasz                    21   cm 

 Juli         15 arasz                       ?    cm   

              1 arasz                   21x 12 =252 cm
      
              15 arasz                ( 21x12 ):15 =16,8 cm
  Válasz : Juli arasza 16,8 cm .


I.Írd fel a füzetedbe a mai dátumot és címnek :Egyenes és fordított arányosság 

Az arányossági feladatok megoldása során a legfontosabb feladat ,hogy megállapítsuk ,hogy van -e arányosság a két adott mennyiség között .és ha van, akkor az EGYENES vagy FORDÍTOTT arányosság ?

1.)Egyenes arányosság : Ha az egyik mennyiség a kétszeresére változik és a másik mennyiség is a kétszeresére változik .

2.)Fordított arányosság :Ha az egyik mennyiség a kétszeresére változik és a másik mennyiség a felére csökken .

3.) Ha egyik feltétel sem teljesül ,akkor nincs  arányosság az adott mennyiségek között.

A pirossal szedett részt másold le a füzetedbe !


 Nézzünk mindegyikre egy -egy példát !

1. Feladat  Egy motorcsónak 2 óra alatt a folyón lefelé haladva 28,4 km -t tesz meg . Hány km-t tesz meg 5 óra alatt ? 

A motorcsónak kétszer annyi idő alatt kétszer annyi utat tesz meg ,egyenes arányosság van a két mennyiség között .

2.Feladat  Egy kertet 4 ember 4 nap alatt ás fel . Hány nap alatt ássa fel ugyanezt a kertet 3 ember ?

Kétszer annyi ember fele annyi idő alatt ássa fel a kertet ,fordított arányosság van a két mennyiség között . 
 

3.Feladat  Kati 1 évesen 12 kg , hány kg lesz  10  évesen ?

 Kati kétszer annyi idősen  kétszer annyi tömegű lesz ? NEM

Kati kétszer annyi idősen fele annyi  tömegű lesz  ?  NEM

  Nem arányossági feladat


II.Oldd meg az első két feladatot ! A megoldásokat IDE TÖLTSD FEL !


III.Gyakorolj a Learning apps-sal !


Jó tanulást !







Matematika Balázs bácsival - 2020.03.25.

Kedves Diákom!

De most már tényleg! 😀


Amint azt észrevehetted egy arányossági feladat megoldása során az a legfontosabb, hogy eldöntsük, van-e arányosság, és ha van, akkor egyenes vagy fordított.

Hogy lehet ezt könnyen eldönteni? Legfeljebb két kérdést kell feltennünk.

  • Első kérdés: igaz az, hogy ha az egyik mennyiség kétszeresére változik, akkor a másik mennyiség is a kétszeresére változik? Ha a válasz igen, akkor egyenes arányosság van.
  • Második kérdés: igaz az, hogy ha az egyik mennyiség a kétszeresére változik, akkor a másik mennyiség a felére változik? Ha a válasz igen, akkor fordított arányosság van.
  • Ha a két kérdés egyikére sem igaz a válasz, akkor nincs arányosság.


Nézzünk rá három példát! Megoldanunk nem kell, csak eldönteni, hogy van-e arányosság, illetve milyen.

1. A vonat 30 perc alatt 50 km-t tesz meg. Mennyi idő alatt tesz meg 450 km-t.
  • Kérdés: igaz az, hogy a vonat kétszer annyi idő alatt kétszer annyi utat tesz meg?
    Igaz, tehát egyenes arányosság van.



2. 6 ember 5 nap alatt végzi el a munkát. 4 ember hány nap alatt végezné el ugyanazt a munkát?
  • Kérdés: igaz az, hogy kétszer annyi ember kétszer annyi idő alatt végezné el a munkát?
    Nem igaz, akkor nincs egyenes arányosság.
  • Kérdés: igaz az, hogy kétszer annyi ember feleannyi idő alatt végezné el a munkát?
    Igaz, akkor fordított arányosság van.



3. Elemér 12 éves, és 40-es lábmérete van. Hányas lesz a lába 48 évesen.
  • Kérdés: igaz az, hogy Elemér lába kétszer annyi idősen kétszer akkora lesz? Nem igaz, tehát nincs egyenes arányosság.
  • Kérdés: igaz az, hogy Elemér lába kétszer annyi idősen fele akkora lesz? Nem igaz, tehát nincs fordított arányosság sem.
  • Mivel nincs sem egyenes, sem fordított arányosság, ez a feladat nem arányossági feladat.

Ha eddig eljutottál, már nincs is más hátra mára, minthogy hibátlanra megoldd az alábbi feladatot.

Jó szórakozást kívánok hozzá! 😉


Kémia Elemmolekulák 05.19

 Kedves hetedikesek! Ez a sok szöveg azért van itt, mert lényeges és egy részét kifelejtették a tankönyvből. Ezeket légy szíves gyöngyírássa...