Keresés ebben a blogban

2020. május 15., péntek

Matematika 2020.05.15. (126.óra) - András bá

2020.05.15.                        126.óra
 Gyakorlás
(Százalékszámítás)

1.) Elmélet
            
százalékalap -       százalékláb - p      százalékérték - e

KÉPLET:
a = e : p x 100         p = e: a x 100         e = a x (p : 100)

KÖVETKEZTETÉS:
    a :  Mennyinek  a 25%-a 150?
                       25% ................................... 150
                     100% ...................................    ?
                        1 % ..................... 150 : 25 = 6
                     100% ..................... 100 x 6 = 600


    e :  Mennyi 600-nak a 25%-a?
                       600 ..................................... 100%
                         ?   .....................................   25%
                        600 : 100 = 6 .....................    1%
                        6 x 25 = 150 ......................    25%

    
     p:  Mennyi %-a a 600-nak a 150?
                       600 ....................................... 100%
                       150 .......................................   ? %
                       600 : 100 = 6 ........................    1%
                       150 : 6 = 25 ..........................  25%
 
 2.) Gyakorlás

        Tört - százalék
        Hány százalék?
        Százalék - tört
       

Történelem V.15.


Kedves hatodikosok!
A tegnapi leckét folytatjuk. Észak-Amerika függetlenségi háborúja.
Néhány gyakorlófeladatot kell megoldanod. 
A szövegkiegészítős feladatoknál nem kell beírnod semmit, csak az üres hely fölé tedd az egeret, és válaszd ki a megfelelő választ!
ITT

Végül egy kis füzeti gyakorlás:


(Nem kell beküldeni)

Irodalom V.15.

Kedveseim!
Ma 10-kor a Teamsben megbeszéljük, ki mit készített el a projektben.

TOLDI-PROJEKT



  • Vezércikként: Interjú a csehvel (páros munka)
  • Mit kell tudni a lovagi tornáról? (lehet egyénileg, de páros munkában is)
Használható forrás: ITT 
                                ÉS ITT
                                VAGY ITT 
  • Interjú Toldi Miklóssal (páros munka) Itt több lehetőség adott, attól függően, mikor készül az interjú.

  • Középkori kovácsműhelyben jártunk ( képzeletbeli riport, páros munka)
Használható forrás: ITT

  • Egy középkori étterem étlapja (köszöntő szöveg, ajánlatok, páros munka).
Egy most működő étterem oldalát ajánlom kiindulásképpen: ITT
  • olvasói levél Toldi Györgytől a király viselkedéséről (egyéni munka)
  • egy a királyt dicsérő olvasói levél
  • beszámoló a „divatrovat”-nak a vitézek megjelenéséről 


témával kapcsolatos hirdetések; meghívók lovagi tornára 

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.15.

Kedves Diákom!



Ma a szimmetriával foglalkozunk, térben és síkban. Ha megfigyeled, az életben nagyon sok helyen körülvesz minket a szimmetria. A szimmetrikus testekre, alakzatokra nem csak ránézni kellemes, bizonyos matematikai tulajdonságaik is vannak. Hogy mik? A következő videóból kiderül.

Külön feladatot ezúttal nem adok, de a videóban van néhány. Arra kérlek, a feladatoknál állítsd meg a lejátszást, és próbáld megválaszolni a kérdéseket!

Jó szórakozást és kellemes hétvégét kívánok!


Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 15.

Good morning!

How are you today? I hope you are all okay!
Today is Friday. It's the 15th of May, 2020. Let's start the lesson!

1) Warm-up

Bemelegítő feladat: Egészítsd ki a mondatokat az ige megfelelő alakjával! Mikor kell az igéknél az -s végződést használni? (Kattints a linkre és írd be a neved, hogy lássam, megcsináltad)


Emlékeztek? Az angolban kötött szórend van, mindennek megvan a maga helye. A gyakoriságot kifejező időhatározók az igék előtt vagy után álltak?
Rakd sorrendbe a szavakat, hogy helyes angol mondatok legyenek belőlük!


2) Adverbs of frequency in sentences

What jobs does Layla do and how often? Read the sentences.
Mi mindent csinál otthon Layla és milyen gyakran? Olvasd el és alaposan figyeld meg a róla írt mondatokat!

(a táblázatot nagyobb méretben ITT találod)

3) Check your answers

Tankönyv 15. oldal 6. feladat 

What jobs does Henry do and how often? Check your answers.
Ellenőrizd le a múlt pénteken megoldott tankönyvi feladatot! A megoldást ITT találod.

4) Write sentences

Now use the table to write sentences about Henry.
A (kijavított!) táblázat segítségével írj a füzetedbe 9 mondatot Henryről, hogy miket csinál otthon. Szinte ugyanolyan mondatokat kell írnod mint a Laylaról szólók.

Pl.: 1. He usually takes out the recycling.
      2. He .....

Készíts a füzetedbe írt mondatokról egy képet és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!

Ha elakadtál, keress bátran (bárhol írhatsz: e-mail, teams, facebook, postagalamb, stb.)! 

Have a nice weekend!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


Today is Friday. I'm happy!!!!!!!!!!!

A mai napra a feladatotok:

1. feladat

Nézd meg az Extra English 3.  filmet ITT


3. feladat


Írj ki 10 angol mondatot és írd is mellé a magyar jelentését!

Töltsd fel IDE!!!!!!!!!!!!!!!!


Good bye.


                     Anikó néni

2020. május 15. Ének

Hahó hatodikosom!

Beethoven egyetlen operájáról, a Fidelioról mesélek ma neked.

Nagyon nehezen adta be a derekát Beethoven a felkérésre, hogy írjon operát. Nem talált olyan szövegkönyvet, amely tetszett volna neki, és amelyről azt gondolta volna, hogy a zenéjéhez hasonlóan elég értékes.

Végül nagy nehezen, de talált jó szövegkönyvet, de többször átírta a végső változatig. Az operának négy nyitányt (az opera bevezető zenei része) is komponált, mire megelégedett az utolsó verzióval.



A történet Spanyolországban, Sevilla közelében játszódik a XVIII. században.
🌍Keresd meg Sevillat ITT !

Marcellina, a börtönőr lánya szerelmes Fidelioba, apja segédjébe. Marcellina apja szívesen feleségül is adná hozzá a lányát, de Fidelio a lánya keze helyett azt kéri, hadd segítsen a börtönőrnek a földalatti börtönrészben az állami foglyok őrzésében és ellátásában.

Don Pizarro, a kormányzó engedélyezi a házasságot, és azt is, hogy Fidelio a földalatti börtönben is dolgozhasson. Nem is sejti sem ő, sem a többiek, hogy Fidelio nem is az, mint akinek mondja magát.

Fidelio nem is férfi, hanem nő. Leonora-nak hívják, évek óta keresi jogtalanul bebörtönzött férjét. Azt reméli, a földalatti börtönben megtalálja végre őt, Florestant.

Florestan lent sínylődik már hosszú ideje, Don Pizarro záratta tömlöcbe engedetlensége miatt. Amint megtudja, hogy a miniszter látogatóba jön, elhatározza, hogy megöli Florestant. A börtönőrrel ásatja meg a sírját, ő maga pedig készül a gyilkosságra.

Fidelio a földalatti börtönben ráismer férjére, és amikor Don Pizarro meg akarja ölni Florestant, közéjük ugrik, és pisztolyt fog Don Pizarrora. Közben a miniszter megérkezik, így a gyilkosság meghiúsul.



miniszter örömmel közli a kormányzóval, hogy a király minden rabnak kegyelmet adott. Florestant is elővezetik a földalatti börtönből. A miniszter nagy örömmel ismeri fel benne rég elveszett barátját. Kiderül, hogy Fidelio valójában Leonora, és az is, hogy Don Pizzaro jogtalanul börtönzött be ártatlan embereket.

Don Pizzaro elnyeri méltó büntetését, Florestan, és a hű és kitartó Leonora végre boldogan élhetnek.

🎵Hallgasd meg EZT a részletet az operából!

Viszonthallásra!👂

Angol - Éva néni

Dear Students!

Let's check your homeworks first!

Take a colored pencil and correct your work, please.

If you are ready, please translate the sentences.

HA kész vagy a javítással és a fordítással, akkor kérlek, küldd el a munkádat!
Jó hétvégét!
BYE!

Matematika Betti nénivel 2020.05.15.


 Spongyabob és a szavak tanulós játék - Játékok ingyen






 Kedves Hatodikosok !

Elérkeztünk a Százalékszámítás témakörének végéhez .

Ma megírjátok a várva várt Témazáró Dolgozatot.

 Füzetedben  jól áttekinthetően dolgozz !     JÓ MUNKÁT !

( Minden feladathoz kérek adatot, írd fel a képletet, számítást, és a szöveges választ is ! )

 1.Feladat
 Fanni matek dolgozata  45 pontos lett az elérhető 60 pontból. Hány százalékos
 lett Fanni dolgozata ?

2.Feladat 
 A szavannán az éhes zsiráf lelegelte egy fa összes levelét a fa magasságának 65 %-áig .
Milyen magas a fa ,ha a zsiráf a kinyújtott nyakával 377 cm magasságig ér fel ? 

3.Feladat
Egy iskola tanulóinak  45 %-a fiú. Hány lánytanulója van az iskolának,ha az iskolába
 összesen 
880 gyerek jár ?

4.Feladat 
Egy 72 000 forintos hűtő árát felemelték 20 %-kal, de mivel így nem tudták eladni,
15 %-kal leszállították az árát.Mennyibe került így végül a hűtő ?


 Ha elkészültél írd rá a neved,fényképezd le !

           Küldd el ma 18 óráig  a gyurisbeata8@gmail.com e-mail címre !


                      Kellemes hétvégét mindenkinek !





Matematika Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán tudáspróba következik a százalékláb kiszámításából.

A kérdőíven 10 feladat található, az öt megadott válaszlehetőségből kell rákattintanod az általad helyesnek vélt válaszra. Ne találgass, számolj!!!   /füzetet és számológépet is használhatsz/

A kérdőív kitöltése KÖTELEZŐ!


2020. május 14., csütörtök

Matematika 2020.05.14. (33.gyakorló) - András bá

2020.05.14.                     33.gyakorló
 Gyakorlás
(Százalékszámítás)
1.) Elmélet
            
százalékalap -       százalékláb - p      százalékérték - e

KÉPLET:
a = e : p x 100         p = e: a x 100         e = a x (p : 100)

KÖVETKEZTETÉS:
    a :  Mennyinek  a 25%-a 150?
                       25% ................................... 150
                     100% ...................................    ?
                        1 % ..................... 150 : 25 = 6
                     100% ..................... 100 x 6 = 600


    e :  Mennyi 600-nak a 25%-a?
                       600 ..................................... 100%
                         ?   .....................................   25%
                        600 : 100 = 6 .....................    1%
                        6 x 25 = 150 ......................    25%

    
     p:  Mennyi %-a a 600-nak a 150?
                       600 ....................................... 100%
                       150 .......................................   ? %
                       600 : 100 = 6 ........................    1%
                       150 : 6 = 25 ..........................  25%
 
 2.) Gyakorlás

        Tizedestört, törtszám, százalék
        Tört - százalék
        Hány százalék?
        Százalék - tört
        Alapot, %lábat vagy %értéket kell kiszámítani?
       


Gyógytestnevelés

Szia!

Emlékszel a keddi feladatra???A KIHÍVÁS, melyhez a cipődet kell használnod😀😀 

Kérlek, hogy nézd meg a videót és gyakorolj!

Kihívás cipővel


Jövő héten kedden jelentkezem egy linkel, ahova az általatok elsajátított gyakorlatot fel kell majd tölteni.

Ági néni

Testnevelés

Kedves nyolcadikos!

Ma a nyitásokról fogtok tanulni.
Bemelegítéshez egy köredzéses videót küldök. Mindegyik feladatot egy percig hajtsátok végre!
Röplabda köredzés

Nyitás videó

                                                                                                                     Feca bácsi

Történelem V. 14.

Kedves hatodikos!
Az elmúlt órákon tanultunk Amerika felfedezéséről, gyarmatosításáról. Ennek során Észak-Amerikában létrejött 13 angol fennhatóságú gyarmat. A telepesek az anyaországtól függtek, onnan kapták az árukat, oda fizették az adójukak, de a parlamentben nem volt szavuk. Ezért el akartak szakadni Angliától.
Az amerikai polgárháború Az amerikai angol gyarmatok a XVIII ...

A tiltakozásuk első megnyilvánulása az angol vámok ellen az volt, amikor 1773-ban a bostoni kikötőben egy hajórakomány teát a vízbe borítottak az indiánnak beöltözött telepesek. Ez volt a " bostoni teadélután".


Boston Tea Party Currier colored.jpg
Nézd meg a kisfilmet a függetlenségük kivívásáról és az USA születéséről!

ITT

A video alatt találsz kapcsolódó fogalmakat. Ha fölé viszed az egeret és rákattintasz , akkor megjelenik a fogalom magyarázata. Nézd meg őket!

Vázlat  (Írd le a füzetedbe!)

  AZ ÉSZAK-AMERIKAI FÜGGETLENSÉGI HÁBORÚ

I. Angol gyarmatok Észak-Amerikában

-          13, egymástól független angol gyarmat az Atlanti-óceán partvidékén
-          angol uralkodói irányítás 

II. Ellentét a gyarmatok és az anyaország között

-          háborús konfliktusok à az angol kincstár kiürült
-          a gyarmatoknak nincs képviseletük az angol parlamentben
-          újabb adók
-          1773: „bostoni teadélután”
-          1774. Philadelphia: I. Kontinentális Kongresszus
-          1775.Philadelphia: II. Kontinentális Kongresszus (à George Washington a főparancsnok)
à a függetlenségi háború kezdete

III. A függetlenségi háború

-          Függetlenségi nyilatkozat:
    1776. július 4. (Independence Day: Függetlenség Napja)
   megfogalmazója: Thomas Jefferson
  emberi szabadságjogok eszméje
   függetlenség, állami önállóság eszméje
-          1783, versailles-i béke: Anglia elismerte a volt gyarmatok függetlenségét

IV. Az Amerikai Egyesült Államok alkotmánya

-          köztársaság jött létre: United States of America (USA)
(1)     Kongresszus (Szenátus + Képviselőház): törvényhozó hatalom
(2)     elnök (4 évenként): végrehajtó hatalom
(3)     Legfelső Bíróság: bírói hatalom
-          az első elnök: George Washington



Informatika - 2020.05.14.

Kedves Diákom!

Remélem, tetszett a múlt heti teszt, ha még véletlenül nem töltötted ki, sürgősen pótold!


Sok mindent (is) tanultunk már idén informatikából, de ha észrevetted, többnyire azzal foglalkoztunk, hogy egy már adott programot hogy is kell használni. Most itt az ideje, hogy magunk hozzunk létre programokat!

  • Hogy mi is az a Scratch? Egy olyan program, mely arra való, hogy programokat hozzunk létre.
     
  • Miféle programokat? Például játékokat, animációkat, történeteket.

A kezelői felülete könnyen áttekinthető, ráadásul le sem kell tölteni! Elérhető online is a fenti linkre, vagy ide kattintva. Természetesen telepítheted is, de ha mégis az online megoldás mellett döntesz, csak kattints rá a "Kezdj alkotni!" gombra. Ezután máris indul a játék.

Mielőtt azonban belefognál, érdemes a nyelvet átállítani magyarra, kattints a bal felső sarokban a Földgömb ikonra - közvetlenül a Scratch felirat mellett -, majd válaszd ki, hogy "Magyar"!

Node hogy is készül egy program? Hogy működik a Scartch? Ezt az alábbi videóból megtudod!



Ha kedvet kaptál elkészíteni a videóban látott programot, ne habozz!

Sem regisztrálnod, sem bejelentkezned nem szükséges, ha kész vagy a munkáddal, kattints rá a Fájl menüre, és válaszd ki, hogy "Mentsd le a számítógépedre"! Ezek után megtalálod a munkádat a Letöltések mappádban. Ha megtaláltad, érdemes átnevezned értelemszerűen, hogy tudd, mit is csinál. 

Ha újra meg szeretnéd nyitni, akkor először indítsd el online a Scratch-et, majd a Fájl menüben válaszd ki, hogy "Load from your computer" (betöltés a számítógépedről), tallózd be a fájlt, és ott folytathatod a munkát, ahol abbahagytad.

Jó munkát kívánok! Feltöltened egyelőre nem kell semmit. 😉

Természetismeret 05.14.

Kedves Hatodikos!

13:45 - Teams!
Írd fel a füzetbe:                                                         Harc a vízzel


Nézd meg a videót:
KÜZDELEM A VIZEK ELLEN

Olvasd el figyelmesen a leckét a tankönyvben: 100-101.o.
Válaszolj a füzetbe a következő kérdésekre és írd a kettőspont után, hogy mit jelentenek a fogalmak.

Mit nevezünk áradásnak?

Mikor alakul ki árvíz?

Melyek az árvízvédelem feladatai?

Kinek a kezdeményezésére indult meg a folyók szabályozása?

Ki készítette a terveket?

Mi volt a folyószabályozás legfontosabb célja?

Mi a szerepe az árvízvédelmi gátaknak/töltéseknek?

Miért veszélyes a belvíz?

Hogyan lehet védekezni a belvíz ellen?

ártér:

hullámtér:


Mf.: 89.o. 5.f.

Ide várom a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

2020. május 13., szerda

Matematika 2020.05.13. (125.óra) - András bá

2020.05.13.                        125.óra
Százalékszámítás
(gyakorlás)

1.) Hf.ellenőrzés:153.o.43.f. b), c), d)

 
 b)  I. p = e : a x 100 = 2 : 5 x 100 = 0,4 x100 = 40 
         p: 40%

      II.      5 ....................................... 100%
               2 .......................................    ? %
               1 ..........................100 : 5 = 20 %
               2 .......................... 2 x 20 = 40 % 
     
        40%-át tettük meg eddig utunknak. 
.................................................................................................
c)  I.  p = e : a x 100 = 30 : 80 x 100 = 0,375 x 100 = 37,5
         p: 37,5%

     II.       80 ......................................... 100%
               30 .........................................   ? %
               10 ....................... 100 : 8 = 12,5 %
               30 ..................... 3 x 12,5 = 37,5 % 

         37,5%-át adta el a burgonyának.
.................................................................................................
d)   I.  p = e : a x 100 = 80 : 500 x100 = 0,16 x 100 = 16
          p : 16%

      II.      500 ............................................ 100%
                80 .............................................    ? % 
                10 ............................... 100 : 50 = 2 %
                80 .................................. 8 x 2 = 16 %

        165-os volt az árcsökkenés.
.................................................................................................


               
százalékalap -       százalékláb - p      százalékérték - e

KÉPLET:
a = e : p x 100         p = e: a x 100         e = a x (p : 100)

KÖVETKEZTETÉS:
    a :  Mennyinek  a 25%-a 150?
                       25% ................................... 150
                     100% ...................................    ?
                        1 % ..................... 150 : 25 = 6
                     100% ..................... 100 x 6 = 600


    e :  Mennyi 600-nak a 25%-a?
                       600 ..................................... 100%
                         ?   .....................................   25%
                        600 : 100 = 6 .....................    1%
                        6 x 25 = 150 ......................    25%

    
     p:  Mennyi %-a a 600-nak a 150?
                       600 ....................................... 100%
                       150 .......................................   ? %
                       600 : 100 = 6 ........................    1%
                       150 : 6 = 25 ..........................  25%
 
 2.) Gyakorlás
   
 

Kémia Elemmolekulák 05.19

 Kedves hetedikesek! Ez a sok szöveg azért van itt, mert lényeges és egy részét kifelejtették a tankönyvből. Ezeket légy szíves gyöngyírássa...